Betting ordbog

4. februar 2015

 

Draw-no-bet, asian-handicap og limits er blot nogle af de begreber vi her på siden ofte bliver spurgt til betydningen af. Følgende lille guide skal derfor ses som en lille ordbog med de vigtigste begreber inden for betting.

Arbitrage

Arbitrage er blot et fancy ord for "safebet" eller "surebet". Ved dette skal forstås et spil som du ud fra rent matematiske og logiske årsager ikke kan tabe på. Hvis vores badmintonekspert her på siden, Fenger, har fundet en kamp, hvor 1-tallet eksempelvis giver 2,05 og 2-tallet giver 2,10 - ja så behøver du blot at spille på begge udfald for at sikre dig selv overskud. Du skal blot sikre dig at spille samme antil units på udfaldende. 2-tallet er naturligvis at foretrække, men du får overskud ligegyldigt hvad. Én bookmaker vil naturligvis ikke udbyde et sådan spil alene og det handler derfor om at finde bookmakere, der er uenige om udfaldet i, hvad der forventes at blive en tæt duel. Som skrevet i en tidligere artikel er det derfor vigtigt at have flere bookmakers at vælge mellem.

Det er dog samtidig værd at have i tankerne, at der oftest vil være meget lille fortjeneste på disse spil. Bookmakerne er opmærksomme på hinanden og forsøger at mindske forskellen så de ikke bliver bestormet af gamblere, der har et ekstra godt øje til disse spil. Profit er dog profit og på den lange bane er det da værd at tage med.

Asian handicap:

Asian handicap kan optræde i 2 former. Enten "singulær handicap" eller "split ball". Lad os starte med førstnævnte.

Det singulære handicap er altid angivet via en linje på ét tal. Dette kan enten være som et helt tal eller et halvt. Hvis linjen er angivet som et helt tal angiver det, at der er mulighed for at få sit indskud retur, hvis linjen rammes præcist. Eksempelvis, hvis du har spillet, at Randers vinder over OB med handicap "+1" og Randers så rent faktisk vinder med præcist ét mål. Hvis Randers vinder med mere end 1 mål får du fuld gevinst imens, at væddemålet er tabt, hvis Randers slet ikke formår at vinde. Samtidig kan det hele tal 0 også være angivet som linje og dette giver dig pengene tilbage i tilfælde af uafgjort. Dette svarer til "draw-no-bet".

De halve linjer er meget lige de handicapspil vi finder nede i kiosken lørdag formiddag. Handicap +1,50 svarer eksempelvis til 2-0 i den europæiske måde at tænke handicapspil på.

De samme principper gør sig desuden gældende når det kommer til "over/under" spil. Hvis du spiller over 3 mål og der kommer præcis 3 mål - ja så får du indskuddet retur.

Split ball er derimod en tand mere kringlet omend langt fra raketvidenskab. I modsætning til det singulære handicap, hvor man spillet på ét udfald, har vi her en spilvariant, hvor man reelt har penge ude på 2 udfald. Lad os tage udgangspunkt i et "over/under" spil. Her kan du spille på en variant, der eksempelvis kunne lyde; "under 1 og 1,5". Hvis du spiller det deler du din indsats i to. Den ene halvdel ryger på under 1 mål imens den anden halvdel ryger over på under 1,5 mål. Hvis der ikke scores i kampen vinder du på begge dine væddemål og får dermed fuldt odds. Hvis der derimod scores præcis 1 mål vinder du på det sidste imens du får pengene retur på det første. Hvis der derimod scores 2 eller flere mål taber du på begge dine væddemål.

Samtidig er det værd at bemærke, at bookmakere skriver denne form for væddemål på forskellige måder. Nogle skriver det som vi netop har beskrevet imens andre ville skrive det som "under 1,25". Tilsvarende vil varianten "under 2,5 og 3 mål" eksempelvis hedde "under 2,75".

Split ball væddemål er naturligvis ligeledes tilgængelig på vores klassiske "1X2" spil. Principperne er de samme, men lad os opstille et eksempel:

AC Horsens -0,5, -1

AB +0,5, +1

Ligesom i "over/under" spillet har man altså i princippet gang i 2 seperate spil. Hvis vi eksempelvis har spillet på Horsens får vi fuldt udbytte, hvis de vinder kampen med mere end ét mål. Dette skyldes, at de ved en 2-mål sejr har indhentet begge handicap. Hvis Horsens vinder med præcis ét mål vil -0,5 handicappet give gevinst imens -1 handicappet vil give dig indskuddet retur. Alt andet end Horsens sejr vil således betyde, at de taber begge væddemål.

Away No Bet:

"Away no bet" er en variant, hvor udesejren er elimineret som spilmulighed. Hvis kampen ender med udesejren får du dit indskud retur.

Eksempel:

Brabrand - Aarhus Fremad, Away no bet.

1: 3,25

X: 1,50

Uagtet om du har sat pengene på 1 eller X vil du få pengene retur, hvis udebaneholdet vinder kampen.

 

Banker:

En "banker" er et udtryk, der kan oversættes til "sikker".

En "banker" bruges i systemspil. Hvis du eksempelvis spiller en 3/4 kupon har du 4 tripler på kuponen. Ved at tilføje en af dine 4 kampe på kuponen som "banker" kan du booste dit odds på samtlige af disse spil. Når du gør dette indvilliger du dog også i, at hvis netop dén kamp misser - ja så ryger hele kuponen da du jo har tilføjet kampen som værende "sikker".

Problemet ved en "banker" er naturligvis, at ingen spil i princippet er sikre og at din "banker" lige så vel som de andre kampe i systemet kan gå galt.

Betvalue:

Betvalue er et værktøj til at udregne, hvorvidt et spil har værdi. Værktøjet tages i brug ved at kigge på oddset og herefter lave en chancevurdering af det givne udfald. Hvis et udfald eksempelvis giver odds 2,00 skal udfaldet have mindst 50 % for at blive opfyldt. Dette skyldes, at betvaluen altid skal ligge over 100 %, hvis spillet skal kunne forsvares og dermed spilles.

At udregne et spils betvalue er dog ikke så nemt som det lyder og det er i sig selv en kunst at kunne lave korrekte chancevurderinger. Dette er noget selv de største eksperter altid kan blive bedre til.

For yderligere behandling af betvalue begrebet se vores artikel "Valuebetting - en begynderguide" inde under vores "artikel" sektion.

Double:

En double er et spil, der består af 2 kombinerede væddemål. De pågældende odds ganges med hinanden og derved findes den potentielle gevinst. Begge væddemål skal gå hjem før doublen giver gevinst.

Draw No Bet:

Draw no bet spillet minder på mange måder om føromtalte "away no bet". Som navnet måske antyder er det dog spilmuligheden uafgjort, der her bliver taget ud af spil. I tilfælde af uafgjort får du derfor dit indskud retur.

Eksempel:

Brøndby - AaB, Draw no bet:

1: 1,75

2: 3,25

Uagtet om du har spillet 1-tallet eller 2-tallet vil du derfor få pengene retur i tilfælde af, at kampen ender uafgjort. Den vågne læser vil opdage, at spillet minder om Asian Handicap spillet "0".

Femling:

En femling er en kupon af 5 kombinerede væddemål. Alle 5 væddemål skal gå hjem før der er gevinst. Ulempen ved en femling er naturligvis det store antal væddemål, hvor risikoen for at mindst ét går galt er rimelig høj. Se derfor vores tidligere artikel "Spil singler" inde i vores "artikel" sektion.

Firling:

En femling er altså 5 væddemål på en kupon - gad vide, hvad en firling så er? Bingo! Du gættede rigtigt. Det er nemlig 4 kombinerede væddemål på samme kupon. Præcis ligesom på femlingen kræver kuponen, at samtlige væddemål går hjem før der er gevinst.

Flatbetting:

Flatbetting er et system, hvor man spiller samme indsats på alle sine væddemål. Alt efter, hvor vild en gambler man er bestemmer man, hvor stor en procentdel af ens bankroll, der skal skydes afsted på disse væddemål.

Hvis man flatbetter er det ligegyldigt, hvad oddset ligger på - der skal blot være værdi i spillet. En forudsætning for velfungerede flatbetting er derfor, at man forstår, bruger og kun holder sig til valuebet - altså væddemål der har en betvalue på over 100%.

Udfordringen i flatbetting er først og fremmest at finde en passende procentdel af sin bankroll som man vælger at spille på sine væddemål. Denne må bestemt ikke være for høj da man derved risikerer at smadre sin bankroll ved en dårlig stime. Derudover er det vigtigt at øge sin procentsats efter en god periode ligesom det også kan være nyttigt at sænke den efter en dårlig periode.

Flatbetting står i kontrast til "unit systemet" som vi praktiserer her på siden og uddybes nederst i denne ordbog.

H2H:

H2H er en forkortelse for "head to head". Forkortelsen ses ofte hos bookmakers, der sætter to udøvere i en begivenhed op imod hinanden i et væddemål. Det er således den udøver, der klarer sig bedst, der står som vinder i væddemålet.

H2H er især brugt inden for cykelsport, skisport og endda begivenheder som eksempelvis MGP.

Et eksempel kan hentes fra Tour de France. Her vil man formentlig se en H2H duel mellem Mark Cavendish og Marcel Kittel på en sprinteretape. Den rytter, der bliver bedst placeret står herefter som vinder af duellen.

Halvleg/Fuldtid:

Denne variant er også ofte benævnt som HT/FT.

Spillet er meget kendt og er ret lige til. Man spiller således på en kombination af, hvad kampen står ved halvleg og hvad kampen ender efter ordinær spilletid.

Et eksempel på dette kunne være;

Varde - Brabrand - 1/X.

Her går spillet på, at Varde fører ved halvleg, men at kampen i sidste ende ender med x'et.

Halvlegsvæddemål:

En væddemålsform, hvor man spiller på, hvad udfaldet af én halvleg bliver. Oftest er det 1. halvleg, men i livespilsform kan det også være aktuelt i 2. halvleg.

Hitrate:

Som det er blevet beskrevet i en tidligere artikel er det vigtigt at holde regnskab over sine spil. Her er hitrate et fint værktøj, men langt fra det afgørende parameter for, hvor god en gambler man er.

En "hitrate" opgøres således i procent. Eksempelvis 50%, der angiver, at man rammer halvdelen af de væddemål man sætter. Dette kan være fint nok, men knapt så profitabelt, hvis dem man rammer er til meget lave odds og med meget lave indsatser.

I sidste ende er det derfor gamblerens overskud og/eller tilbagebetaling, der er afgørende for spillerens succes.

Home-no-bet:

Home-no-bet lægger sig meget op af den tidligere beskrevne "away-no-bet". Ligesom away-no-bet udelader 2-tallet som en mulighed udelader home-no-bet muligheden for 1-tallet. Hvis det ender med en hjemmesejr får du derfor indskuddet retur.

Eksempel:

Gabon - Ghana, home-no-bet.

X: 1,40

2: 1,80

Uagtet om du har spillet på x'et eller 2-tallet får du pengene retur i tilfælde af, at hjemmeholdet vinder.

Limit:

Limit er det engelske udtryk for de begræsninger bookmakere sætter for at tabe mindst muligt. Der findes to former for limits; markedslimit og personlig limit. Lad os starte med førstnævnte, der dog sjældent er aktuel.

Markedslimit er et udtryk for, hvor meget bookmakeren vil risikerer i forhold til oddssætning. Som nævnt kommer det dog sjældent til udtryk da bookmakers til stadighed bliver dygtigere til at regulere oddsene så risikoen på udfaldende bliver balanceret - både i forhold til resten af markedet og i forhold til, hvor risikovillig den pågældende bookmaker er.

Den personlige limit er oftest langt mere aktuel. Her går den pågældende bookmaker direkte ind og begrænser en speficik spiller. Dette kan være på enkelte begivenheder eller hele sportsgrene som bookmakeren mener gambleren har specielt godt styr på eller obseverer et uønsket spilmønster på.

Grunde til, at en spiller har fået limit-begræsninger på sig vil ofte være:

  • Syndikatspil; Spillere der bruger en stor andel af ekspert-spil.
  • Hvis en spiller i usædvanlig høj grad er inde i en fantastisk stime og generelt har fingeren bedre på pulsen end oddssætterne.
  • Bonusjægere, der blot indsætter penge for at få en bonus og spille denne fri på lettest mulig måde.
  • Professionelle gamblere, der i sig selv bare er rigtig dygtige.

Altså kan det siges, at limits faktisk primært eksisterer for, at bookmakerne har en undskyldnig for at få dygtige og snedige spillere ud af deres system på en sådan måde, at de selv får størst mulig profit i deres forretning.

Ja - bookmakere er nogle dårlige tabere!

Linje:

Linjer anvendes typisk i "over/under" spil samt "handicap-spil". Linjer bruges til at angive styrkeforhold, der potentielt kan udligne bookmakernes forventede styrkeforhold mellem udøverne/holdene i det pågældende væddemål.

Et eksempel:

FCK (-2) - odds 2,40

Silkeborg IF (+2) - Odds 1,90

Linjen angiver her, hvor meget FCK skal indhente før spillet kan gå hjem og modsat for Silkeborg.

Livebetting:

Det ligger lidt i navnet - men lad os da tage den for en god ordens skyld.

Livebetting er når man spiller på en begivenhed imens den foregår. Livebetting er ikke tilgængeligt hos alle bookmakere, men i løbet af de seneste par år er det for alvor slået igennem.

De meget skiftende odds i løbet af en kamp gør livebetting til en kunst i sig selv da det handler om timing og ikke mindst matematiske egenskaber grundet de mange chancevurderinger man skal foretage.

Multispil:

Multispil er der her på siden før blevet argumenteret imod. Dette skyldes, at varianten dækker over en kupon med flere end 1 kamp på. Oddsene på de pågældende væddemål ganges med hinanden og oddset vil derfor oftest være højere end sædvanligt. En risiko ved multispil er dog, at chancen for gevinst uundgåeligt falder desto flere kampe der er impliceret i væddemålet.

Placeringsspil:

Placeringsspil er væddemål om en given udøvers eller holds præstation. Et eksempel på dette kan være "Top 4 i Premier League" eller "Top 5" på en Tour De France etape.

Yderligere eksempler på dette kan ses i vores to optaktsartikler om henholdsvis Superligaen og Premier League.

Regnskab:

Et regnskab er ekstremt vigtigt i kampen for at blive en vindende spiller. Her skal der først og fremmest holdes styr på indsatser, gevinster og tab, men også elementer som hvilke sportsgrene man spiller kan være nyttigt. Dette skyldes, at man på sigt forhåbentlig kan se et mønster over, hvor man henholdsvis vinder og taber flest penge.

Hvis du vil læse mere om vigtigheden af at holde regnskab kan du læse artiklen "Vigtigheden af at føre regnskab" her på siden i vores artikelsektion.

Single:

En single er et spil, der kun består af ét væddemål. Det ene væddemål er det eneste, som skal gå hjem før du får gevinst. Singler står derfor i modsætning til føromtalte multispil eller systemspil.

Her på siden har vi før argumenteret for single-spil som vejen frem. Hvis du vil læse mere om det kan du finde artiklen "Spil singler" i vores artikelsektion.

 

Spillebørs:

En spillebørs er et fænomen, hvor man selv kan agere bookmaker og spille imod andre brugere fremfor at spille imod selve bookmakeren. Det bedst kendte eksempel på en spillebørs er Betfair.

Som bruger på en spillebørs har man 2 muligheder.

  1. Spil væddemål: Dette fungerer egentlig præcis som en normal bookmaker. Man ser et væddemål og man spiller det på sædvanlig vis. Eneste forskel er, at det er en anden bruger på spillebørsen, der har udbudt det og ikke selve bookmakeren.
  2. Udbyde væddemål: Her leger man selv bookmaker og udbyder odds som andre spillere på spillebørsen kan spille.

Teoretisk tilbagebetaling:

Bookmakerne er her naturligvis ikke blot for spillernes fornøjelse. De skal også tjene penge og det gør de i stor stil. Profitten ligger primært i deres udregninger på den teoretiske tilbagebetaling. Forklaring følger;

Den teoretiske tilbagebetaling er et udtryk for, hvor meget bookmakerne er villig til at tilbagebetale til sine kunder på et givet marked. Tilbagebetalingensprocenten varierer fra marked til marked, men den vil typisk ligge mellem 90 og 98 %. Grunden til dette er, at bookmakerne, for at sikre egen profit, indregner en margin, der skal udgøre deres egen teoretiske profit.

Lad os snuppe et eksempel:

Her på siden har vi en badmintonekspert i form af "Fenger". Lad os derfor tage udgangspunkt i en badmintonkamp, der på papiret er helt lige.

Bookmakerne opstiller duellen således:

Peter Gade - 1,80

Viktor Axelsen - 1,80

Selvom kampen i følge bookmakerne er helt lige udbyder de ikke odds 2,00 for begge spillere. Dette skyldes, at deres teoretiske tilbagebetaling ligger på 90 %.

Tilbagebetalingsprocent:

Tilbagebetalingsprocenten er indikatoren på, hvor god en gambler man er. Tallet udregnes direkte ud fra indsatser og gevinst, men udelader til gengæld en faktor som "hitrate", der ikke spiller nogen rolle her.

Hvis en spillers tilbagebetalingsprocent ligger over 100% vidner det om, at spilleren er en vindene en af slagsen. Tilsvarende er det aldrig et godt tegn, hvis procenten ligger under de 100 % da dette indikerer underskud.

Som beskrevet i tidligere artikler her på siden er det vigtigt at holde regnskab og her er tilbagebetalingsprocent essentiel. Denne udregnes ved denne formel:

Gevinst/Indskud X 100.

Et eksempel kan være undertegnedes øjeblikkelige TBT:

7761/6900 X 100 = 112,4 %.

Trippel:

Vi har tidligere gennemgået, hvad henholdsvis en single og en double er. Så hvad mon en trippel er? Du gættede rigtigt. En trippel er et kombineret væddemål, der består af 3 væddemål. Ligesom det er tilfældet med en double ganges oddsene med hinanden for at finde den potentielle gevinst, der udløses, hvis alle væddemålene går hjem.

Trixie:

Trixie er bedre kendt som systemspillet 2/3. Kuponen indeholder altså 3 væddemål, der kombineres på kryds og tværs.

Det samlede væddemål indeholder derfor 3 doubler og en trippel. Hvis alle 3 væddemål går hjem er der derfor banko på fuld plade og samtlige kombinerede væddemål går hjem.

Valuebet:

Valuebetting er et helt essentielt våben i krigen imod bookmakerne. Hvis du på sigt skal være en vindende spiller - så skal du have styr på valuebetting.

Valuebetting er i korte vendinger et væddemål, hvor oddset er for højt i forhold til din egen chancevurdering af et givet udfald. Det kan ligeledes betegnes som et "over-odds". Valuebetting er dog ikke så nemt som det lyder. Bookmakerne lever af at vurdere væddemålene og netop undgå, at du fanger dem imens de sover i timen og udbyder et for højt odds. Din personlige evne til at lave chancevurderinger og derfor ligeledes essentiel når det kommer til valuebetting. Du er kort sagt oppe imod professionelle folk, der dagligt laver chancevurderinger.

Sådan hvordan afgør man om man har fat i et valuebet? Først finder et væddemål som du finder interessant.

Det kunne eksempelvis være:

AGF - 2,15

Uafgjort - 3,30

Horsens - 3,50

Du mener, at AGF vinder denne kamp og gør derfor klar til at smide moneterne efter 1-tallet. Her skal du dog stoppe op og lave den føromtalte chancevurdering. Udregnet i procent, hvor stor sandsynlighed mener du så, at AGF har for at vinde denne kamp? Lad os antage, at du kommer frem til, at de har 45 % chance for dette.

Du laver derfor regnestykket: 45% X 2,15 = 96,75 %.

Ud fra reglen om valuebet har spillet derfor ikke værdi. Dette skyldes, at spillet som minimum skal ligge på 100 %. Du bør derfor undlade at spille dette spil. For at din chancevurdering på 45% skal være spilbart bør oddset ligge på omkring 2,22 - et odds du måske finder hos en anden bookmaker, hvorfor det da også er vigtigt at have konti hos flere bookmakers så man ikke binder sig til én og dennes odds, der med garanti ikke altid er det bedste på markedet.

Oddset skal dog ikke nødvendigvis være højt for at indeholde værdi. Der kan sagtens være tale om et "over-odds" selvom selve oddset ligger meget lavt. Det hele bunder i chancevurderingen, der er en kunst i sig selv.

For yderligere forklaring af valuebetting se artiklen "Valuebetting - en begynderguide" i vores artikelsektion.

Vinderspil:

Vinderspil er ofte "langtidsvæddemål". Ved dette skal forstås, at man spiller på et væddemål, der strækker sig over en hel turnering inden for en given sport. Et eksempel kunne være; "Hvem vinder Tour de France 2015?" eller "Hvem vinder Superligaen 2015/2016". Vinderspil kan dog også være inden for begivenheder, der ikke betegnes som sport og måske blot strækker sig over en aften. Som eksempelvis "Hvem vinder MGP 2015?".

Bookmakerne vil fastsætte en favorit, der naturligvis vil have laveste odds på sig imens de øvrige deltagere vil blive vurderet ud fra, hvor stor en trussel de er imod favoritten.

 

Yankee:

En Yankee er et systemspil, der indeholder 4 væddemål. Væddemålene kombineres på kryds og tværs, men i modsætning til et normalt 3/4 system munder en Yankee ud i flere kombinationer. Disse lyder på 6 doubler, 4 tripler og 1 firling. Der spilles derfor i alt 11 kuponer, hvorfor dette da også er et af de dyrere systemspil.

Unit-systemet:

Unit-systemet står som tidligere nævnt i kontrast til "flatbetting" systemet. Hvor flatbetting har en fast indsats uanset betvalue har unit-systemet en noget anderledes tilgang til sine væddemål.

Hvert væddemål bliver betragtet for sig og dets "værdi" bliver målt efter odds og betvalue. Ud fra disse parametre kan gambleren vurdere, hvor godt et spil, der er tale om. Alt efter, hvor godt et væddemål, der er tale om, placerer man et vidst antal units, der ud fra ens bankroll repræsenterer en procentdel af denne.

Her på Tipperen.dk  opererer vi eksempelvis ud fra et unit-system, der strækker sig fra 1-10. 1 unit kan eksempelvis repræsentere 1 % af din bankroll imens 10 units derfor repræsenterer 10 %.

 

Skrevet af Scheuermann

//Tipperen.dk